سود 230 درصدی واردکنندگان خودروهای لوکس
 

محمدحسین ادیب در مناظره تلویزیونی با موضوع بررسی قیمت‌گذاری خودرو، اظهار کرد:‌ چند ماه پیش عده‌ای خودروهای آماده زیادی در گمرک داشتند. پس از آن در سه ساعت مجوز واردات این خودروها داده شده و سود 230 درصدی نصیب واردکنندگان شد.

وی با بیان این‌که امضاهای طلایی زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش در جنوب کشور 30 کشتی حامل شکر را نزدیک بنادر ایران مشاهده کردم. آن زمان تعرفه واردات شکر 90 درصد بود. سه روز بعد تعرفه واردات شکر به یک درصد کاهش یافته و پس از ورود و ترخیص این شکرها، تعرفه مجددا به 60 درصد افزایش یافت.

این اقتصاددان ادامه داد: بخش دولتی حداقل 420 هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف بدهی دارد. از مهر ماه سال گذشته تاکنون این بدهی پرداخت نشده است به همین دلیل پول وارد جامعه نشده و نرخ ارز تثبیت و قیمت خودرو و برخی کالاها کاهش یافته است.

وی در رابطه با ادعاهای مطرح شده در رابطه با اقدام خودروسازان برای کاهش زیان در صورت حساب‌های مالی، اظهار کرد: تجربه من نشان می‌دهد که در شرکت‌های دولتی تنها 25 درصد طلبی که در صورت حساب‌های مالی آن‌ها عنوان شده واقعی است.

ادیب افزود: مهمترین عامل گرانی خودرو در ایران حجم تولید آن است. مصرف مواد اولیه در تولید خودرو و قطعه در ایران 50 درصد بیشتر از میانگین دنیا بوده و نیروی انسانی این صنعت نیز 10 برابر میانگین جهانی آن است.

وی با بیان این‌که راهکار احیای این صنعت نوسازی خطوط تولید قطعه‌سازان و خودروسازان است، تصریح کرد: مدیریت خودروسازان نیز موزه‌ای بوده و باید اصلاح شود.

این اقتصاددان افزود: مصرف سوخت خودروهای داخلی دو برابر میانگین دنیا است که اضافه مصرف آن معادل 350 هزار بشکه به قیمت 15 میلیارد دلار می‌شود که یک چهارم سود صادرات کشوری چون انگلستان است.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در ایران دو تا سه برابر بازارهای جهانی است در مقابل متوسط حقوق گمرکی کالاهای صنعتی در 96 کشور دنیا چهار درصد اما در ایران بیشتر است. اگر در کشور حقوق گمرکی کالایی بالای 15 درصد باشد توسط قاچاقچیان وارد می‌شود البته خودرو مستثنی بوده و به دلیل فرایند شماره‌گذاری قاچاق پذیر نیست.

ادیب تصریح کرد: در حال حاضر کالایی چون خودرو در ایران، گران قیمت‌ترین کالا در دنیا است انتظار افکار عمومی از شورای رقابت کاهش قیمت خودرو بود که محقق نشد. این شورا ابتدا باید عوامل گرانی خودرو در ایران شناسایی کرده و بعد برای حل آن راهکار ارائه می‌کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آخر ماشین
تصاویر،ویدئو و اخبار به روز دنیای خودرو در آخر ماشین
درباره وبلاگ

.:((بسم الله الرحمن الرحیم)):. هدف ما از ساخت این وبلاگ انتشار اخبار خودروی ایران و جهان از منابع تایید شده به مردم عزیز کشورمان است تا حداقل در زمینه اطلاعات عمومی و یا حتی انتخاب و خرید خودرو ایشان را یاری نماییم با آرزوی سلامتی برای شما دوست عزیز .: لطفا نظرات تبلیغاتی ندهید:.
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 199
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 12999
بازدید کل : 462713
تعداد مطالب : 902
تعداد نظرات : 27
تعداد آنلاین : 2